شرحی بر لامپ‌های کم‌‌مصرف

نیاز به ایجاد روشنایی و اهمیت آن در زندگی بشر، همواره با چالش محدود بودن منابع و هزینه‌‌ بر بودن تولید انرژی روبرو بوده است. کوشش برای دستیابی به فن‌آوری‌هایی که با به کارگیری از کمترین انرژی، بیشترین نور تولید شود موجب دستیابی به فن‌آوری لامپ فلورسنت فشرده Compact Fluorescent Lamp (CFL) در دهه هفتاد میلادی گردید.

به کار گیری این لامپ، افزون بر ایجاد صرفه اقتصادی، به دلیل آسانی استفاده در سیستم روشنایی سنتی به صورت گسترده مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته و به سبب نقش برجسته و تاثیر گذار آن در حوزه روشنایی سبز، به نام «لامپ کم‌مصرف» شناخته می‌شود. ترویج استفاده از لامپ کم‌مصرف در مدت زمان کوتاه به دلیل افزایش هزینه‌های تولید برق، محدود بودن منابع فسیلی، افزایش تدریجی دمای کره زمین و آلودگی ناشی از سوخت نیروگاه‌ها، به عنوان راهکاری مثبت در جهت صرفه‌جویی در مصرف انرژی، پیک‌سایی و پیشبرد اقتصادی کشورها مورد توجه قرار گرفته است. بهره‌نوری مناسب همراه با طول عمر بالا، افزون بر ایجاد رضایت و استقبال از محصول سبب شده که تولید کنندگان بتوانند این محصول را با قیمت و با شرایط ضمانتی مناسب در اختیار و گزینش مصرف‌کنندگان قرار دهند.

هر چند لامپ کم‌مصرفی که استاندارد باشد، بسیار ایمن می‌باشد ولی به دلیل مقدار بسیار اندک جیوه در ساختار این نوع لامپ‌ها دورانداختن آن ها تابع روش ویژه می‌باشد. بنابراین پس از پایان عمر مفید این لامپ‌ها، نگهداری از آن ها باید به گونه‌ای باشد تا  کمترین اثرات ناخوشایند را بر روی انسان و زیست بوم داشته باشد، لذا لازم است جهت بازیافت و یا دورانداختن بهداشتی به محل زباله‌های ویژه منتقل گردند.