روش استفاده بهینه، نگهداری و دورانداختن لامپ کم‌مصرف

روش استفاده بهینه و نگهداری از لامپ کم‌مصرف

۱٫ لامپ کم‌مصرف به صورت یکپارچه است و بدنه آن از تیوب شیشه‌ای جدا نمی‌شوند. هنگام باز و بستن لامپ، برای جلوگیری از شکسته شدن لامپ، بدنه پلاستیکی را در دست گرفته و سپس بپیچانید.
۲٫ امکان به کار گیری این نوع لامپ با کم‌سو کننده (دیمر) وجود ندارد و موجب صدمه زدن به لامپ خواهد شد.
۳٫ لامپ کم‌مصرف در مقابل نفوذ آب یا بخار آب حفاظت شده نیست. بنابراین از آن فقط در فضاهای غیر مرطوب و بدون ریزش مستقیم آب استفاده کنید.
۴٫ هنگام روشن کردن، نور لامپ کم‌مصرف به تدریج افزایش می‌یابد و در دمای محیط (۲۵ درجه) پس از گذشت حدود ۴ دقیقه به حداکثر خود می‌رسد. از این رو، سوسو زدن لامپ در لحظات اولیه روشن شدن کاملاً طبیعی است.
۵٫ میزان نور لامپ متاثر از دمای محیط است. بهترین دما برای عملکرد لامپ، در حالت لامپ به صورت آویز و ۲۵ درجه است. استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در دماهای بالاتر از ۴۸ درجه و پایین‌تر از ۱۰ درجه توصیه نمی‌گردد.
۶٫ استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در قاب‌های کاملاً بسته و بدون جریان هوا ممکن است سبب افزایش بیش از حد دما و کاهش بازدهی و عمر لامپ گردد. در دماهای پایین و فضای رو باز، لامپ را در داخل قاب یا حباب قرار دهید.
۷٫ لامپ‌های کم‌مصرف برای محل‌هایی با دفعات روشن و خاموش شدن زیاد ( به اصطلاح کلید زدن زیاد) نظیر راهروها، راه‌پله‌ها، پارکینگ و . . . مناسب نیستند. لامپ کم‌مصرف برای محیطی مناسب است که در هر بار روشن شدن حداقل ۱۵ دقیقه روشن بماند.
۸٫ به منظور جلوگیری از چشمک زدن لامپ کم‌مصرف، لامپ نئون را از مدار کلیدها خارج نمایید.

توصیه‌های ایمنی در هنگام پایان عمر لامپ و دورانداختن

پایان عمر لامپ‌های کم‌مصرف با بروز تغییراتی مانند سیاه شدن، صدای خاص، تغییر رنگ پایه . .  همراه است. بهتر است بعد از مشاهده نخستین نشانه‌هایی که حاکی از نزدیک شدن به پایان عمر لامپ می‌باشد، نسبت به تعویض لامپ مبادرت نمایید. این نشانه‌ها عبارتند از: چشمک‌ زدن لامپ، نور مایل به نارنجی یا قرمز ساطع شده از لامپ، تولید صدا، تغییر رنگ پایه.
لامپ‌های کم‌مصرف حاوی مقدار کمی جیوه و پوشش فسفر هستند که در داخل حباب آن محبوس شده است. هر لامپ کم‌مصرف حاوی کمتر از حدود ۵ میلی‌گرم جیوه می‌باشد، که این مقدار به عنوان مثال در مقابل دماسنج‌های قدیمی که ۵۰۰ میلی‌گرم جیوه داشتند و یا یک باتری ساعت با حدود ۲۵ میلی‌گرم جیوه، مقدار ناچیزی است. هنگامی که لامپ سالم (شکسته نشده) است و به طور عادی کار می‌کند، هیچ جیوه‌ و یا فسفری آزاد نمی‌شود و هیچ جای نگرانی برای مصرف‌کننده وجود ندارد.